Az érdekességekről Az érdekességekről

A legtöbb foglalkozásnak van érdekes oldala, még az első ránézésre unalmasnak tűnők esetében is találunk ilyeneket.

  • Hogy néz ki egy repülőtér felülről?
  • Mit jelentenek az E betűvel kezdődő rövidítések az élelmiszerek csomagolásán?
  • Mikor rendezték az első BNV-t?

Az NPP-n több száz ilyen érdekességet találsz! 

 

A jobb oldalon levő listában először válassz foglalkozáscsoportot, majd klikkelj a téged érdeklő érdekességre!

Érdekesség-böngésző - Válassz és klikkelj! Érdekesség-böngésző - Válassz és klikkelj!
« Vissza

Járművezetők és mobil gépek kezelői

 

Klikkelj és olvasd el az egyes, foglalkozásokhoz kötődő érdekességeket!

 

Autóbuszvezető - Az Ikarus története évszámokban

Autóbuszvezető (FEOR-8418)

Az Ikarus története évszámokban


1895 – Budapesten megkezdi működését az Ikarus elődjének tekinthető Uhri Imre Kovács- és Kocsigyártó Üzem, mely kocsigyártással, teherautókarosszéria-javítással, pótkocsigyártással foglalkozik.

1927 – Hatvan darab favázas távolsági busz elkészítésével kezdetét veszi a sorozatgyártás, de a gazdasági világválság következményeként a gyárat 1933-ban felszámolják.

1933 – A válság után újraindul az üzem, a megrendelők is visszatérnek lassan. Hamarosan általánossá válik a fémvázas buszok gyártása.

1943-44 – A hadsereg megrendelésére a gyár ontja magából a buszokat, teherautó-pótkocsikat. 1944-ben a német csapatok felgyújtják az üzemet.

1947 – A gyár állami tulajdonba kerül.
1949 – Létrejön az Ikarus Karosszéria- és Járműgyár, a következő években egyre másra jelennek meg az új típusok, 1952-ben elkészül az első trolibusz is.

1966 – Elkészül az első Ikarus csuklós busz.
1970-1980 – A gyár fénykora, számos európai ország kizárólag az Ikarus gyártmányú buszokat vásárolja, óriási mennyiségben gördülnek le a gyártósorokról a járművek.

1991 – A cég részvénytársasággá alakul.
2007 – A gyárból kigördül az utolsó busz, a céget végelszámolással megszűntetik.

Forrás: www.wikipedia.org

 

Autóbuszvezető - A budapesti autóbusz-közlekedés évszámokban I.

Autóbuszvezető (FEOR-8418)

A budapesti autóbusz-közlekedés évszámokban I.


1914: A Főváros felmondja a Székesfővárosi Közlekedési Vállalattal érvényben levő szerződését és pályázatot ír ki 80 busz beszerzésére, valamint üzemeltetésére. Ezzel megszületik a Budapest Fővárosi Közlekedési Vállalat.

1915: Megkezdődnek az autóbuszok próbaüzemei. Az 1-es jelzéssel közlekedő buszok között emeletes, akkumulátoros és benzinmotoros típusok egyaránt helyet kapnak.

1917: Gumi- és üzemanyaghiány miatt szünetel az előző két évben népszerűvé vált autóbusz-közlekedés. A forgalom csak jóval az első világháború vége után, 1921-ben indul újra.

1924: 3-as jelzéssel elindul a második autóbuszjárat, az ezt követő évben pedig megkezdődik a rendszeres utasszámlálás is.

1926: A növekvő járműpark elengedhetetlenné teszi, hogy egyre-másra épüljenek a garázsok és szerelőműhelyek (Erzsébet királyné útja, Szent Domonkos garázs, Miskolci úti főműhely stb.).

1928: 100 darab Mercedes gyártmányú busz áll hadrendbe, amelyekkel egészen 1955-ig találkozhatott az utazóközönség.

1944: A főváros ostroma alatt teljesen szünetel a tömegközlekedés. A harcok alatt rengeteg busz megsemmisül vagy rongálódik meg súlyosan.

Forrás: Nagy Zsolt Levente – Az autóbusz Budapesten

Autóbuszvezető - A budapesti autóbusz-közlekedés évszámokban II.

Autóbuszvezető (FEOR-8418)

A budapesti autóbusz-közlekedés évszámokban II.


1945: A háború után, július elején elindul az első busz, a korábbi 1-es járat útvonalán. Évekig tart a járművek és az utak helyreállítása, de 1950-re már több mint 400 jármű áll szolgálatba.

1951: Megjelennek az első Ikarus gyártmányú buszok.
1955: A megugrott utasszám miatt munkába állnak a csuklós buszok elődjének is tekinthető pótkocsis járművek.

1960: Megérkezik az ezredik autóbusz, aminek rendszáma stílszerűen GA-10-00. Ugyanebben az esztendőben indul útjára az első csuklósbusz, ami természetesen a legrégebbi, 1-es útvonalon közlekedik.

1968: Az FVV (Fővárosi Villamos Vasút), a FAÜ (Fővárosi Autóbuszüzem), a BHÉV (Budapesti Helyiérdekű Vasút) és a hajózás egyesítésével létrejön a BKV.

1969: A buszokra felszerelik a jegykezelőket, ezzel párhuzamosan eltűnnek a járatokról a kalauzok.

1970-1980: Egyre másra jelennek meg az újabb Ikarus modellek (260-as, 280-as, 190-es, 415-ös, 435-ös típusok).

1999: Eleinte az Ikarus, majd pedig a Volvo gyártósorairól elterjednek az alacsonypadlós modellek.

Forrás: Nagy Zsolt Levente – Az autóbusz Budapesten

Autóbuszvezető - Találd ki!

Autóbuszvezető (FEOR-8418)

Találd ki!


Találd ki, hogy melyik buszjárat közlekedik az alábbi budapesti végállomások között!

Bosnyák tér – Budafok, Albertfalva vasútállomás
Boráros tér – Lehel tér
Boráros tér – Pesterzsébet, Ady Endre tér
Kőbánya Kispest metróállomás – Örs vezér tere
Határ út – Gyál, Vecsési út
Blaha Lujza tér – Pesterzsébet, Mátyás király tér
Árpád híd – Római úti lakótelep, Varsa utca
Kőbánya Kispest metróállomás – Ferihegy 2
Moszkva tér – Fenyves utca
Aszódi utca – József Attila lakótelep, Távíró utca
Megfejtések:
7-es, 15-ös, 23-as, 85-ös, 94-es, 99-es, 106-os, 200E, 149-es, 181-es

Autóbuszvezető - Fedezd fel a pesti járatokat!

Autóbuszvezető (FEOR-8418)

Fedezd fel a pesti járatokat!


Klikkelj az alábbi linkekre és ismerd meg néhány fővárosi buszjárat útvonalát!

- 9-es: Kőbánya alsó vasútállomás - Deák Ferenc tér link
- 15-ös: Boráros tér (Közraktár u.) - Lehel tér link
- 26-os: Margitsziget, Centenáriumi emlékmű - Árpád híd link
- 32-es: Árpád híd - Örs vezér tere link
- 85-ös: Kőbánya-Kispest - Örs vezér tere link
- 99-es: Blaha Lujza tér (Népszínház u.) - Mátyás Király tér link
- 91-es: Nyugati pályaudvar - Moszkva tér link
- 106-ös: Árpád híd - Római úti lakótelep, Varsa utca link
- 115-ös: Boráros tér (Közraktár u.) - Árpád híd link
- 185-ös: Kőbánya alsó vasútállomás - Újhegyi út, Sportliget link
- 200E: Kőbánya-Kispest - Ferihegy 2 Airport link
- 906-os (éjszakai): Móricz Zsigmond körtér - Moszkva tér link
- 907-es (éjszakai): Örs vezér tere - Kelenföldi pu. link
- 914-es (éjszakai): Dél-pesti autóbuszgarázs - Káposztásmegyer, Mogyoródi-patak link
Forrás: www.bkv.hu

 

Hajószemélyzet, kormányos, matróz - Halál a vízen

Hajószemélyzet, kormányos, matróz (FEOR-8430)

Halál a vízen


1987. december 20 – A Fülöp-szigetek közelében hajózó Dona Paz komphajó az éjszaka során összeütközött a mellette elhaladó MT Vector nevű olajszállítóval. A baleset során mindkét hajó kigyulladt és a több száz méteres tengerbe süllyedt. A hatóságok csak órákkal az eset után értesültek a történtekről így a mentés nagyon lassan vette kezdetét. Noha az első hírek 1500 áldozatról szóltak, mára a legtöbben elismerték, hogy a túlzsúfolt Dona Paz valószínűleg legalább 4000 embert szállított. A történelem legsúlyosabb polgári vízibalesetét mindössze 26 ember élte túl.

1948. december 4 – 3000-en haltak meg, amikor a kínai SS Kyanga nevű hajó egy – még a második világháborúból származó – víz alatti aknával való ütközés következtében felrobbant. A Kyangán főként a kínai kommunista hadsereg elől menekülők utaztak.

2002. szeptember 26 – A szenegáli MV Le Joola komp éjjel 11 óra környékén viharba került, és szemtanúk elmondása szerint, mindössze 5 perc leforgása alatt az oldalára billent és elsüllyedt. A csak másnap reggel érkező mentőcsapatok mindössze néhány tucat ember életét tudták megmenteni, noha a hajnali órákban már a helyi halászok is igyekeztek a vízben hánykolódók segítségére sietni. A balesetben körülbelül 2000 ember vesztette életét, a hajón utazó 600 nő közül mindössze egy élte túl a katasztrófát.

Hajószemélyzet, kormányos, matróz - Titanic kisokos

Hajószemélyzet, kormányos, matróz (FEOR-8430)

Titanic kisokos


- Hol épült a Titanic? A hajó a Harland and Wolff gyárában készült, az észak-írországi Belfastban.

- A végzetes út során hányan utaztak rajta? Southamptonban 2207-en szálltak fel a hajóra, ebből végül 705-en élték túl a szerencsétlenséget.

- Mitől süllyedt el? A legénység április 14-én, 23.40 perckor észlelte a később végzetesnek bizonyuló jéghegyet. Az óriási Titanic-kal nehézkes volt a fordulás, a kiadott – és a mai napig helyesnek tartott parancsok ellenére – a jéghely végighasította a hajó jobb oldalát. Ez meg is pecsételte a sorsát, az óriás néhány óra alatt elsüllyedt.

- Hogy hívták a Titanic segítségére siető hajót? Kárpátia.
- Voltak magyar utasok is? Igen, főként kivándorlók, de a személyzet tagjai között is volt hazánkfia. Érdekesség, hogy a mentést végző hajó orvosa (dr. Lengyel Árpád) is magyar volt.

- Mekkora volt a Titanic? A hajó 269 méter hosszú és 28 méter széles volt. Vízkiszorítása elérte a 60 000 angol tonnát.

- Mi lett a sorsa a Titanic testvérhajóinak? A Britannic 1916-ban süllyedt el a hajón történt robbanás miatt (noha sokan torpedótalálatról suttogtak), az Olympic viszont egészen 1935-ig járta a tengereket, amikor is egyszerűen elavulttá nyilvánították és leselejtezték.

Hajószemélyzet, kormányos, matróz - A valódi Robinson

Hajószemélyzet, kormányos, matróz (FEOR-8430)

A valódi Robinson


Felmerült a kérdés, hogy vajon a regényben szereplő Robinson és hű társa, Péntek, valóban léteztek-e? A tudósok arra jutottak, hogy a történetnek van valós alapja.

1676-ban, Skóciában született egy fiú, John Selcraig néven. A kalandokat kereste, így fiatalon megszökött otthonról, és elszegődött egy hajóra dolgozni. 1703-ban egy Csendes-óceánra induló expedíció hajóján szolgált, már vitorlásmesteri minőségében. A Juan Fernandez-szigeteknél jártak éppen, amikor a fiú összekülönbözött a kapitánnyal. Kért néhány szerszámot, összeszedte holmiját, és bejelentette, hogy nem tart tovább a hajóval. A part felé haladva ugyan már megbánta elhamarkodott döntését, de büszkesége győzött, és már nem fordult vissza, a kapitány pedig könyörgés nélkül továbbhajózott.

John Selcraig négy évig élt ezen a szigeten, ám – a regénnyel ellentétben – nem volt társa. Négy év után az egykori kapitánya errefelé hajózott ismét, és magával vitte a magányos szigetlakót. Miután visszatértek Angliába, Selcraig megírta élményeit egy kis könyvecske formájában, ami valószínűleg az író, Defoe kezébe is eljutott. Ez a történet ihlette meg aztán, hogy saját fantáziájával kiegészítve, megírja Robinson és Péntek történetét.

John Selcraig emlékére egyébként szülővárosában, Largóban szoborral idézik „Robinsonjuk” dicsőségét, a Juan Fernandez-szigeteken pedig szintén emléktábla jelzi a magányos szigetlakó megszokott kilátóhelyét.

Hajószemélyzet, kormányos, matróz - Pár szóban a kalózokról

Hajószemélyzet, kormányos, matróz (FEOR-8430)

Pár szóban a kalózokról


A kalóz egyes vélemények szerint török eredetű szó, régebben utazók „kalauzolásával”, majd útonállással, rablással foglalkozó személyt értettek alatta, később fegyveres hajóval rendelkező tengeri rablót, illetve rablókat, akik más hajókat kirabolnak, elsüllyesztenek, vagy part menti területeket megtámadnak és kifosztanak.

Egy észt kutató szerint a kalózszervezetek azokhoz a zsoldosseregekhez hasonlóak, amelyek Itáliában és Franciaországban a százéves háború során erősödtek meg. A különböző kikötővárosok ugyanis a kalózokat a háborúkban flottájuk védelmére, vagy az ellenség megtámadására használták fel, így saját embereiket nem kellett veszélyeztetniük. Ennek legelső nyoma a 14. századból származik, amikor Mecklenberg hercege segítségül hívta „azokat, akik károkat okoznának a dánoknak”. 1389-ben aztán megalakult a Victual Brethren nevű kalózcsoport, amely már nem csak Mecklenburg urának dolgozott, hanem több más kikötővárosnak teljesített kisebb-nagyobb szolgálatokat.

1427-ben Lübeck három kalózvezért bérelt fel a Norvégia, Svédország és Dánia alkotta Kalmari unió elleni küzdelemhez. A kalózoknak két nagyobb és hét kisebb hajója volt, illetve 300 embere. Első akcióik sikeresek voltak: 1429-ben kifosztották a norvégiai Bergent, majd mikor Lübeck békét kötött az unióval, a Német Lovagrend nagymesterének szolgálatába álltak.

A kalózkodás azonban közel sem a romantikus múlt. Az afro-ázsiai térség parti államainak ma is szembe kell nézniük évente két-háromszáz jól előkészített és mesterien megrendezett kalóztámadással, és a velük járó zsarolási taktikákkal. A Lloyd nyilvántartása szerint a kalóztámadások éves száma 1990 és 2005 között 64-ről 335-re emelkedett. 2006-ban 239, 2007-ben 263 tengeri kalóztámadást jegyeztek föl. A támadásokat londoni közlés szerint jól felfegyverzett és tökéletesen kiképzett kalózok hajtották végre.

Hajószemélyzet, kormányos, matróz - A MAHART története dióhéjban

Hajószemélyzet, kormányos, matróz (FEOR-8430)

A MAHART története dióhéjban


1886 kedvező változásokat hozott a magyar hajózás történetében. Megkezdődött a magyar tengeri kikötő, Fiume korszerűsítése, újra indult a Felső-Duna, majd később a Vaskapu szabályozása. 1888-ban létrehozták a Magyar Államvasútak Hajózási Vállalatát, amely arra hivatott, hogy az ország közforgalmi igényeit a vízen is ki tudják szolgálni.

1895-ben megalapították a Magyar Folyam- és Tengerhajózási Részvénytársaságot, 10 millió forint alaptőkével. A társaság részére a 20 évre kötött államszerződés évi 400.000 forint állami támogatást biztosított. A társaság szépen növelte gépparkját, és ezzel párhuzamosan az új járatok számát, végül tevékenységét az egész Dunára és hajózható mellékfolyóira kiterjesztette. 1 918-ban 38 személyszállító és 54 áruszállító gőzhajóval, valamit 389 uszállyal és két tankuszállyal rendelkezett. Az I. világháború kitörése megállította fejlődését, a háborút követő jóvátételi kötelezettségek pedig derékba törték a vállalatot. Az 1921-ben kötött Duna-egyezmény hatására a magyar folyami partok hossza, a nemzeti hajózás gazdasági háttere, és forgalmának bázisa összezsugorodott. Az államsegély – az infláció miatt – értékét vesztette. Végül az 1928-ban kezdődő gazdasági világválság még súlyosabb pénzügyi helyzetbe sodorta a vállalatot. Az országgyűlés 1932-ben megmentette a céget a csődtől, pár év múlva pedig újra fellendítették a dunai hajózást. A gazdasági fellendülés a Ganz hajógyár termelésére is kihatott. Az 1938-ban vízrebocsátott 1200 lóerős „Széchenyi”, és az 1939-ben megépült „Baross” lapátkerekes vontató volt Európában az első két dízel-elektromos meghajtású hajó. A II. világháború azonban újabb súlyos veszteségeket jelentett a hajóállományban.

1955-ben jött létre a Magyar Hajózási Részvénytársaság, amely kezdetben az örökölt régi hajókkal folytatta működését, később beindult a hajópark népszerűsítése. A régi csavargőzösöket dízellé alakították, a kerekes vontatókat üzemen kívül helyezték. Egymás után készültek az új motoros vontatóhajók.

A vállalat hajói 1945 és 1995 között éves átlagban 3 millió utast és 2 millió tonna árut szállítottak. 1995-ben hajóparkja 58 személyszállító, 54 folyami és 6 tengeri áruszállító motoros hajóból, valamint 144 uszályból (illetve bárkából) és 9 tankból állt.

 

Metróvezető - A MillFaV

Metróvezető (FEOR-8414)

A MillFaV


Az 1880-as évekre a Terézváros fő közlekedési útvonalának számító Sugárúton (ma Andrássy út) közlekedő omnibusz zsúfoltsága elérte azt a szintet, hogy elengedhetetlennek látszott valami fajta kötöttpályás tömegközlekedési eszköz üzembe állítása. Az első tervek egy felszíni pálya kialakítására szóltak, ezt azonban a városvezetők elutasították. A megvalósítási pályázatot közösen benyújtó Budapesti Villamos Városi Vasút (BVVV), valamint Budapesti Közúti Vaspálya Társaság (BKVT) fiókjaiban ekkor már szinte készen álltak a B-tervnek is tekinthető földalatti vasút vázlatai.

Ezt a tervet már elfogadták, így hamarosan megkezdődhettek az építési munkák. A szerződés kikötötte, hogy a 21 hónap múlva kezdődő Ezredévi Kiállításra a földalattinak el kell készülnie. A célkitűzést – ha kis csúszással is – sikerült teljesíteni, 1896. május 2-án elindult az európai kontinens első kéregvasútja. A szerelvények reggel 6 és este 11 között közlekedtek, átlagosan 4 perces követési távolsággal.

A vonal eredetileg csak a Széchenyi fürdőig futott, a Mexikói útig tartó hosszabbítás az 1970-es évek elején készült el.

Metróvezető - Budapesti Metró Kisokos

Metróvezető (FEOR-8414)

Budapesti Metró Kisokos


A budapesti metróvonalak hossza (2010 januárjában) 31,4 km. A három vonalon összesen 42 állomás található.

A piros, a kék és a sárga (Földalatti) járatokat naponta több mint 760 000 ember használja.

Az észak-déli vonalon 80, a kelet-nyugati vonalon 70 km/h a maximálisan engedélyezett sebesség.

A kék metró vonalán AVR, azaz Automatikus Vonatvezető Rendszer működik. Ezt azt jelenti, hogy a vezetőnek „csak” az ajtók nyitásával és zárásával, az utas-tájékoztatással kell foglalkoznia.

A piros metró vonalán kézi vezérlés van, azaz a vezető gyorsít és lassít.
A 2-es és 3-as metró nagy részre óvóhelyként is használható. Erre sem a Milleniumi Földalatti Vasút, sem az épülő négyes metró nem alkalmas.

Az 1970-ben átadott piros vonal eredetileg nem tartalmazott megállót az Astorián. Ezt utólag építették be.

Az észak-déli vonal legmélyebben levő állomása a Kálvin tér (28,24 méter), a kelet-nyugati vonalé pedig a Moszkva tér (38,4 méter).

A pesti metró számos mozifilmben szerepelt már. Néhány példa a teljesség igénye nélkül: Kontroll, Underworld, Moszkva tér, Tüskevár.

Az egyes mozgólépcsők felett található repülőgéphajtóműre emlékeztető eszközök úgynevezett sugárventillátorok, amelyek egy esetleges tűz esetén levegőt juttatnak az állomásra.

Forrás: www.metros.hu

 

Metróvezető - Metróbalesetek

Metróvezető (FEOR-8414)

Metróbalesetek


1995. október 28 – Baku, Azerbajdzsán: feltehetőleg az elektromos rendszer hibájából tűz üt ki két állomás között. A csapdába esett utasok közül 300-an életüket vesztik, a legtöbben szénmonoxid-mérgezés következtében. A történelem legsúlyosabb ilyen jellegű balesetéért a helyi közlekedési társaság az elavult, még a szovjet időkből származó metrókocsikat hibáztatja.

1903. augusztus 10 – Párizs, Franciaország: az alig egy éve átadott metrószakaszon egy már üres szerelvényen tűz üt ki. Azt ezt követő káoszban, a mindent elborító mérgező füst 84 ember életét oltja ki. A katasztrófát az üres kocsin keletkező rövidzárlat okozta.

1975. február 28 – London, Egyesült Királyság: a londoni metró történetének legsúlyosabb katasztrófája akkor történt, amikor a Moorgate állomáson egy szerelvény túlszaladt a sorompón, majd az alagút falának ütközve szétroncsolódott. A mindmáig tisztázatlan okokból bekövetkezett balesetben 43-an vesztették életüket.

2006. július 3 – Valencia, Spanyolország: a megengedett sebességnél jóval gyorsabban haladó szerelvény két állomás között kisiklik, a roncsok közül 43 holttestet emelnek ki. A sebesség mellett a balesetben szerepet játszhatott a pálya és az alagút elhanyagolt állapota is.

Metróvezető - Fedezd fel a nagyvárosi metrókat!

Metróvezető (FEOR-8414)

Fedezd fel a nagyvárosi metrókat!


Nézd meg az alábbi nagyvárosok metróhálózatát és keresd meg a megadott állomásokat!

1. London (Egyesült Királyság) - Térkép (Állomás-kereső: Piccadilly Circus)
2. Párizs (Franciaország) - Térkép (Állomás-kereső: Palais Royal-Musee de Louvre)
3. Berlin (Németország) - Térkép (Állomás-kereső: Brandenburger Tor)
4. Bécs (Ausztria) - Térkép (Állomás-kereső: Rennbahnweg)
5. Madrid (Spanyolország) - Térkép (Állomás-kereső: Ruben Dario)
6. New York (Egyesült Államok) - Térkép (Állomás-kereső: World Trade Center)
7. Moszkva (Oroszország) - Térkép (Állomás-kereső: Poljanka)
8. Prága (Csehország) - Térkép (Állomás-kereső: Hlavni Nadrazi)
9. Lisszabon (Portugália) - Térkép (Állomás-kereső: Entrecampos)
10. Atlanta (Egyesült Államok) - Térkép (Állomás-kereső: North Avenue)

 

Mozdonyvezető - Vonat rekorderek

Mozdonyvezető (FEOR-8411)

Vonat rekorderek


Leghosszabb vonatút: a címet minden kétséget kizáróan a Transzszibériai vasút érdemli ki. A Moszkvából Vlagyivosztokba tartó sínpár több mint 9 000 kilométer hosszú, a teljes út megtétele manapság 6 napot és 4 órát vesz igénybe.

Leggyorsabb vonat: noha több vonat száguldott már próbautak vagy extrém körülmények során gyorsabban, jelenleg a Kínában rendszeresen közlekedő lebegő mágnesvasút tekinthető a leggyorsabb vonatnak. A Pudong nemzetközi repülőtér és Sanghaj pénzügyi negyede között közlekedő szerelvények a 30 kilométeres távot 7 és fél perc alatt teszik meg, mindeközben pedig 430 km/h-s sebességre gyorsulnak fel.

Leghosszabb személyszállító vonat: bár a teherszállító szerelvények nem ritkán 1-2 kilométeresek is lehetnek, személyszállító társaik azért jelentősen rövidebbek. A rekorder minden bizonnyal az az indiai vonat, aminek 24 kocsija eléri a 480 méteres hosszúságot.

Legsúlyosabb vonatbaleset: a legtöbb áldozatot követelő baleset 2004. december 26-án történt, amikor egy amúgy is túlzsúfolt vonatszerelvényt semmisített meg szinte teljesen a Sri Lankára lecsapó cunami. A katasztrófában mintegy 2000 ember vesztette életét.

Mozdonyvezető - A három nagy

Mozdonyvezető (FEOR-8411)

A három nagy


1. Keleti pályaudvar: a főváros legforgalmasabb személypályaudvara. Noha a három nagy közül tényleg ez fekszik legkeletebbre, nevét nem ezért, hanem elsősorban az Erdélybe, illetve a Balkánra induló járatok miatt kapta. Az állomás jelenleg négy fő vasútvonal kiindulópontja: Budapest-Győr-Bécs, Budapest-Hatvan-Miskolc, Budapest-Szolnok-Békéscsaba-Arad és Budapest-Kelebia-Belgrád.

2. Déli pályaudvar: Budapest második legforgalmasabb pályaudvara, innen indul a dunántúli, valamint a fővárosi agglomeráció délnyugati részét kiszolgáló vonatok többsége. Legfontosabb viszonylatai közé tartozik a Budapest-Székesfehérvár-Nagykanizsa és a Budapest-Dombóvár-Pécs vonal. Nyaranta erről az állomásról indul a Balaton felé tartó szerelvények túlnyomó többsége.

3. Nyugati pályaudvar: nevét természetesen ez sem elhelyezkedéséről vagy az indított vonatok jellemző útirányáról kapta, hanem egy korábbi vasúttársaságról. Számos elővárosi vonal mellett ez a pályaudvar szolgálja ki például a forgalmas Budapest-Cegléd-Szolnok viszonylatot.

Forrás: www.wikipedia.org

 

Mozdonyvezető - Mozdonyok a vásznon

Mozdonyvezető (FEOR-8411)

Mozdonyok a vásznon


Gyilkosság az Orient Expresszen (1974): egyike annak a néhány Agatha Christie filmnek, ami még a világhíres szerzőnek is elnyerte tetszését. A történet az Isztambulból Európába induló Orient Expresszen játszódik, amin Hercule Poirot-nak – szokás szerint – egy szövevényes gyilkossági ügyet kell felgöngyölítenie. Kevesen tudják, de a sztori alapját az 1932-ben történt Lindbergh gyermekrablás szolgáltatta.

Polar Expressz (2004): az előzőnél sokkal békésebb eseményeket bemutató animációs film egy kedves karácsonyi történet, amiben pizsamás gyerekek tucatjait szállítja egy különleges vonat a Télapóhoz. Érdekesség, hogy az eredeti verzióban nem csak a főszereplő kisfiú, de számos másik szereplő is Tom Hanks hangján szólal meg.

Transz-szibéria (2008): a világ leghosszabb vasútvonalán játszódó krimiben egy amerikai házaspár viszontagságos utazását kísérhetjük figyelemmel. A véres jelenetekkel tarkított film cselekménye Kínában kezdődik és – ha minden jól megy – akkor valahol Európában ér véget.

Európa Expressz (1999): a Dobó Kata és Stohl András főszereplésével készült film nagy része egy Budapestről Bécsbe tartó vonaton játszódik, amin egy ukrán maffiózó és a magyar rendőrség vívja ádáz harcát.

Mozdonyvezető - Pályaudvarok 3D-ben

 

Mozdonyvezető - Kisvasutak Magyarországon I.

Mozdonyvezető (FEOR-8411)

Kisvasutak Magyarországon I.


Almamelléki Erdei Vasút: Almamellék – Szentmártonpuszta – Lukafai elágazás – Sasréti vadászkastély – Sasrét

Balatonfenyvesi Gazdasági Vasút: Balatonfenyves – Központi főmajor – Pálmajor – Somogyszentpál – Somogyszentpál felső

Széchenyi-hegyi Gyermekvasút: Normafa – Csillebérc – Virágvölgy – János-hegy – Vadaspark – Szépjuhászné állomás – Hárs-hegy – Hűvösvölgy

Csömödéri Erdei Vasút: Bánokszentgyörgyi elágazás – Bázakerettye alsó – Bázakerettye felső – Csömödér – Csömödéri tó – Dömefölde – Iklódbördőcei temető – Kámaházi erdészlak – Kányavár – Kistolmács – Lenti – Lenti, Gyöngyvirág út – Lentiszombathely-Mumor – Páka – Törösznek – Zajda-Doboskert

Felsőtárkányi Állami Erdei Vasút: Egeresvölgy-Varróház – Felsőtárkány-Fűtőház – Stimecz-ház

Gemenci Állami Erdei Vasút: Ásásduna – Gemenc-Dunapart – Gemenci delta – Gyöngyösoldal – Lassi – Malomtelelő – Nagyrezét – Nyárilegelő – Pörböly – Szomfovai delta

Gyöngyös-Mátrafüred: Farkasmály-Borpincék – Gyöngyös – Gyöngyös elágazás – Gyöngyös felső – Mátrafüred – Mátrafüred alsó – Nyúlmály – Pipishegy

Kaszói Erdei Vasút: Kaszó – Szenta
Kemencei Erdei Múzeumvasút: Csarnapuszta – Feketevölgy – Godóvár – Hajagos – Hamuház – Kemence – Kőrózsa – Pityur rétje – Pityur rétre ideiglenes

Forrás: www.kisvasut.hu

 

Mozdonyvezető - Kisvasutak Magyarországon II.

Mozdonyvezető (FEOR-8411)

Kisvasutak Magyarországon II.


Királyréti Erdei Vasút: Börzsönyliget – Hártókút – Királyrét – Királyrét alsó – Kismaros – Morgó – Paphegy – Szokolya felső – Szokolya Mányoki

Lillafüredi Állami Erdei Vasút: Andókút – Chinoin – Csanyík – Diósgyőr – Mahóca – Majláth – Majláth, vontatási telep – Mártabánya – Miskolc, Dorottya u. – Ortástető – Papírgyár

Mesztegynyői Erdei Vasút: Felsőkak – Gyóta-Busvár – Mélyéger – Mesztegnyő – Soponyai elágazás

Nagybörzsönyi Erdei Vasút: Kisirtás – Nagybörzsöny – Nagyirtás – Tolmácshegyi fordító

Nagycenki Széchenyi Múzeumvasút: Fertőboz – Sopron – Fertôboz-Múzeumvasút – Nádtelep – Barátság – Nagycenki Kastély

Pálházi Állami Erdei Vasút: Kavicsváltó – Kemencepatak – Kishuta – Komlósi völgy – Kőkapu – Pálháza – Pálháza-Ipartelepek – Rostalló

Szilvásváradi Állami Erdei Vasút: Szalajka-Fatelep – Szalajka-Fátyolvízesés – Szalajka-Halastó – Szilvásvárad-Lovaspálya

Szobi Erdei Vasút: Barackos – Malomkert – Malomvölgy – Máriakút – Márianosztra – Nagyirtás – Petyeráktanya – Szob

Forrás: www.kisvasut.hu

 

 

Személygépkocsi-vezető - Benzin-spóroló

Személygépkocsi-vezető (FEOR-8416)

Benzin-spóroló


Ellenőrizd a guminyomást! Az alacsony guminyomás az egyik leggyakoribb oka annak, hogy a vártnál többet fogyaszt a kocsi. Akár a gyárilag ajánlottnál magasabb nyomást is választhatsz, ezzel a gumiknak nem csak az ellenállását, de a kopását is csökkenteni tudod.

Bánj óvatosan a gázpedállal! Nem kell minden zöld lámpánál füstölgő kerekekkel kilőni, mert a túl magas fordulatszám nem csak a gumikat tudja elfüstölni, de a fogyasztást is megemeli.

Figyelj a váltóra! Gyorsításnál válts kicsit hamarabb magasabb sebességbe, és ha elérted a tartani kívánt tempót, válassz olyan fokozatot, amiben viszonylag alacsony a fordulatszám.

Kezeld óvatosan a légkondit. Alacsonyabb sebességnél lehet, hogy jobban megéri egyszerűen letekerni a szélvédőt és élvezni a menetszél simogatását. Magasabb sebességeknél azonban valószínűleg mégis csak jobb a klíma használata, mert a nyitott ablak jelentősen meg tudja növelni a légellenállást.

Nézd meg milyen lomokat tárolsz a kocsidban! Időnként ellenőrizd, hogy milyen – már sokszor szükségtelen – dolgok rejtőznek akár a csomagtartóban, akár a hátsó ülésen. Kisebb súly, kisebb fogyasztás.

Forrás: www.about.com és www.automenedzser.hu

 

Személygépkocsi-vezető - Taxis teszt - Budapest

Személygépkocsi-vezető (FEOR-8416)

Taxis teszt - Budapest


Szerinted milyen útvonalon és körülbelül mennyi idő alatt tudnál egy utast a következő kiindulási pontokról a megadott célállomásokra szállítani?

Ferihegyi Repülőtér – Operaház (Megfejtés: kb. 21 km és 27 perc – javasolt útvonal)

Hősök tere - Déli pályaudvar (Megfejtés: kb. 7 km és 15 perc – javasolt útvonal)

Keleti Pályaudvar - Móricz Zsigmond körtér (Megfejtés: kb. 5 km és 9 perc – javasolt útvonal)

Oktogon - Széna tér (Megfejtés: kb. 3 km és 6 perc – javasolt útvonal)

Ferenciek tere - Örs vezér tere (Megfejtés: kb. 7 km és 12 perc – javasolt útvonal)

Flórián tér - Nagyvárad tér (Megfejtés: kb. 12 km és 18 perc – javasolt útvonal)

Orczy tér - Kelenföldi pályaudvar (Megfejtés: kb. 9 km és 14 perc – javasolt útvonal)

Nyugati tér - Corvinus Egyetem (Megfejtés: kb. 4 km és 10 perc – javasolt útvonal)

Vérmező - Állatkert (Megfejtés: kb. 5 km és 14 perc – javasolt útvonal)

Nemzeti Múzeum - Hadtörténeti Múzeum (Megfejtés: kb. 5 km és 12 perc – javasolt útvonal)

Személygépkocsi-vezető - Traffipax-tájoló

Személygépkocsi-vezető (FEOR-8416)

Traffipax-tájoló


A rendőri sebességmérés nagy százalékban a visszaverődés elvén alapul. Legyen a mérés radaros, vagy lézeres, mindkét esetben a járművünkre bocsátott, illetve az arról visszaverődő jelekből állapítják meg sebességünket. A traffipax a beállított sebesség feletti érték esetén készít felvételt.

Hazánkban több radaros frekvenciát használnak a közutakon közlekedő járművek sebességének mérésére, a lézeres mérések mindegyike ugyanazon hullámhosszon sugároz. Elvétve ugyan, de használnak olyan sebességmérő eszközöket is, amelyek semmilyen jelet nem bocsátanak ki magukból. Ezeket főleg autópályán, úgynevezett elfogóautókban használják, mert ezzel az áldozatot követve is tudnak sebességet megállapítani.

A lézeres mérőeszközöket elkülönülten kell kezelni radaros társaiktól. Radaros mérésnél az autónkról visszaverődő jel frekvenciája változik meg, s ebből képes a műszer sebességet számolni, lézeres mérésnél az autónkra bocsátott lézerjel kibocsátása és visszaverődése között eltelt időből számítható ki haladásunk gyorsasága. A lézeres mérőeszközök minimum 500, de akár 2 000 méterig is ellátnak. Fénykép helyett itt videófelvétel készül.

A traffipax-jelző radar-detektorok használata hazánkban 2003 év vége óta legális Magyarországon. Ezek többségben mobil készülékek, a szélvédőre (belülről) helyezett tapadókorongos apró konzolra illesztve működnek. Az út felé néző antennájukkal veszik a radar-jeleket.

 

Tehergépkocsi-vezető, kamionsofőr - Kamionok a vásznon

Tehergépkocsi-vezető, kamionsofőr (FEOR-8417)

Kamionok a vásznon


A félelem bére (francia, olasz kalandfilm – 1953 – rendezte: Henri-Georges Clouzot): A fekete-fehér klasszikus egy 1950-ben íródott könyv alapján készült. A történet szerint kettő nitroglicerint szállító teherautót kell egy olajkitermelő telepre vezetni. A könnyen berobbanó rakomány azonban annyira veszélyes, hogy a küldetésre csak vakmerő vagy éppen kétes múlttal rendelkező emberek jelentkeznek. Vajon Yves Montand sikerrel jár, vagy egy nagyobb bukkanó nem csak a teherautót, de őt magát is a levegőbe röpíti?

A párbaj (amerikai tévéfilm – 1971 – rendezte: Steven Spielberg): Spielberg első nagyjátékfilmje egy igen bizarr autósüldözés történetét meséli el. A párbaj egyik résztvevője egy középkorú ügyvéd, aki gyanútlanul megelőz egy, a sztrádán nagyon lassan haladó negyven tonnás kamiont. A két jármű és a két sofőr között innentől öldöklő párbaj kezdődik, sok tucat mérföldön és számos tereptárgyon keresztül védekezik a jólszituált ügyvéd és támad a végig arctalan kamionsofőr. Vajon milyen véget ér az azóta már legendává vált rendező első alkotása?

Tehergépkocsi-vezető, kamionsofőr - Útvonalteszt – Magyarország

Tehergépkocsi-vezető, kamionsofőr (FEOR-8417)

Útvonalteszt – Magyarország


Szerinted milyen útvonalon és körülbelül mennyi idő alatt érnél kamionoddal a következő kiindulási pontokról a megadott célállomásokra?

Kisújszállás - Tamási (Megfejtés: kb. 296 km és 3 óra 36 perc - javasolt útvonal)

Sárospatak - Gyula (Megfejtés: kb. 230 km és 4 óra 14 perc - javasolt útvonal)

Eger - Baja (Megfejtés: kb. 331 km és 4 óra 4 perc - javasolt útvonal)

Veszprém - Hajdúszoboszló (Megfejtés: kb. 365 km és 3 óra 47 perc - javasolt útvonal)

Szolnok - Tata (Megfejtés: kb. 178 km és 2 óra 8 perc - javasolt útvonal)

Berettyóújfalu - Esztergom (Megfejtés: kb. 303 km és 3 óra 25 perc - javasolt útvonal)

Keszthely - Mátészalka (Megfejtés: kb. 478 km és 4 óra 57 perc - javasolt útvonal)

Kaposvár - Kiskunhalas (Megfejtés: kb. 174 km és 3 óra 9 perc - javasolt útvonal)

Sopron - Orosháza (Megfejtés: kb. 398 km és 5 óra - javasolt útvonal)

Szarvas - Siófok (Megfejtés: kb. 267 km és 3 óra 6 perc - javasolt útvonal)

Tehergépkocsi-vezető, kamionsofőr - Útvonalteszt – Európa

Tehergépkocsi-vezető, kamionsofőr (FEOR-8417)

Útvonalteszt – Európa


Szerinted milyen útvonalon és körülbelül mennyi idő alatt érnél kamionoddal a következő kiindulási pontokról a megadott célállomásokra?

Budapest - München (Megfejtés: kb. 685 km és 6 óra 14 perc - javasolt útvonal)

Szeged - Madrid (Megfejtés: kb. 2 694 km és 1 nap 1 óra - javasolt útvonal)

Debrecen - Milánó (Megfejtés: kb. 1 195 km és 11 óra 24 perc - javasolt útvonal)

Győr - Marseille (Megfejtés: kb. 1 480 km és 13 óra 24 perc - javasolt útvonal)

Pécs - Krakkó (Megfejtés: kb. 744 km és 8 óra 56 perc - javasolt útvonal)

Zalaegerszeg - Athén (Megfejtés: kb. 1 766 km és 22 óra 21 perc - javasolt útvonal)

Eger - Amszterdam (Megfejtés: kb. 1 537 km és 14 óra 1 perc - javasolt útvonal)

Szombathely - Manchester (Megfejtés: kb. 1 947 km és 18 óra 48 perc - javasolt útvonal)

Békéscsaba - Bécs (Megfejtés: kb. 465 km és 5 óra 29 perc - javasolt útvonal)

Nyíregyháza - Koppenhága (Megfejtés: kb. 1 540 km és 15 óra 36 perc - javasolt útvonal)

 

Trolibuszvezető - BKV induló az előző rendszerből

Trolibuszvezető (FEOR-8415)

BKV induló az előző rendszerből


Friss örökifjú, törzsgárda szív
Táplálja testünk vérrel
Hű lüktetését átveszi Budapest
Küldözi melegét széjjel.
Mély alagúton, föld felszínén
Tág Buda hátán járunk
Munka meg ünnep el sose különül
Nincs sehol nyugalom nálunk.
Refrén:
Indul a villamos, robog a busz
Fut a HÉV és száguld a metró
Hogy munkapadhoz és hazaérjen
Minden dolgozó.
Nyár tüze perzsel, tél fagya vár
Talpon a gárdánk mégis
Éjszaka, nappal szorgos a szerelő
Gyors keze aranyat ér itt.
Nagyszerű kapcsunk közlekedés
Tisztelet illet, s hála
Technika szárnyán elhozod a jövőt
Teljesedik a nép álma.

Trolibuszvezető - Fedezd fel a pesti járatokat!

Trolibuszvezető (FEOR-8415)

Fedezd fel a pesti járatokat!


Klikkelj az alábbi linkekre és ismerd meg, hogy merre járnak a fővárosi trolijáratok!

- 70-es: Erzsébet királyné útja, aluljáró - Kossuth Lajos tér link
- 72-es: Zugló vasútállomás (Hermina út) - Arany János utca link
- 73-as: Keleti pályaudvar (Garay utca) - Arany János utca link
- 74-es: Csáktornya park - Károly körút link
- 74a: Csáktornya park - Mexikói út link
- 75-ös: Stadionok - Jászai Mari tér link
- 76-os: Keleti pályaudvar (Garay utca) - Jászai Mari tér (Budai Nagy Antal utca) link
- 77-es: Stadionok (Ifjúság útja) - Öv utca (Egressy út) link
- 78-as: Keleti pályaudvar (Garay utca) - Kossuth Lajos tér link
- 79-es: Keleti pályaudvar (Garay utca) - Dózsa György út link
- 80-as: Keleti pályaudvar - Örs vezér tere link
- 80a: Keleti pályaudvar - Csertő utca link
- 81-es: Örs vezér tere - Fogarasi út link
- 82-es: Örs vezér tere - Uzsoki utcai kórház link
- 83-as: Kálvin tér - Orczy tér link
Forrás: www.bkv.hu

 

Vasútijármű-vezetéshez kapcsoló foglalkozású - Petőfi Sándor: Vasúton

Vasútijármű-vezetéshez kapcsoló foglalkozású (FEOR-8412)

Petőfi Sándor: Vasúton


Tenger kéj veszen körűl,
Közepében lelkem fürdik...
A madár röpűlt csak eddig,
Most az ember is röpűl!
Nyílsebes gondolatunk,
Késő indulánk utánad,
De sarkantyúzd paripádat,
Mert elérünk, elhagyunk!
Hegy, fa, ház, ember, patak
És ki tudja, még mi minden?
Tűnedez föl szemeimben
S oszlik el, mint köd-alak.
A nap is velünk szalad,
Mint egy őrült, aki véli,
Hogy őt, összevissza tépni,
Űzi egy ördögcsapat;
Futott, futott, s hasztalan!
Elmaradt... fáradva dől le
A nyugati hegytetőre,
Arcán szégyen lángja van.
S még mi egyre röpülünk,
Egy sziporkát sem fáradva;
Ez a gép tán egyenest a
Másvilágba megy velünk! -
Száz vasútat, ezeret!
Csináljatok, csináljatok!
Hadd fussák be a világot,
Mint a testet az erek.
Ezek a föld erei,
Bennök árad a müveltség,
Ezek által ömlenek szét
Az életnek nedvei.
Miért nem csináltatok
Eddig is már?... vas hiányzott?
Törjetek szét minden láncot,
Majd lesz elég vasatok.

Vasútijármű-vezetéshez kapcsoló foglalkozású - Vonatbalesetek

Vasútijármű-vezetéshez kapcsoló foglalkozású (FEOR-8412)

Vonatbalesetek


2004. december 26 – Peraliya, Sri Lanka: a történelem legsúlyosabb vonatbalesetében körülbelül 2000 ember vesztette életét, amikor egy túlzsúfolt szerelvényt elsodort a víz alatti földrengést követő cunami. Az óriáshullámok érkezésekor a helyiek közül sokan a már álló vonat tetején, illetve a mögött kerestek menedéket, de a víz egyszerűen felkapta és a fákhoz csapta a teljesen telelevő kocsikat.

1917. december 12 – Modane, Franciaország: az első világháború utolsó előtti évében, egy a megengedettnél sokkal hosszabb, túlterhelt szerelvény ereszkedett a francia kisváros közelében levő völgybe. A vonaton több száz, az észak-olaszországi frontról hazafelé tartó katona utazott. A gyenge fékek miatt a szerelvény sebessége olyannyira megnőtt, hogy a mozdonyvezetőnek esélye sem volt arra, hogy elkerülje a kisiklást. A szerencsétlenségben és az azt követő tűzben körülbelül 1000 ember vesztette életét.

1917. január 13 – Ciurea, Románia: a franciaországi balesethez hasonlóan ez a vonat is főként katonákat és menekülteket szállított. A lejtőn haladó szerelvény ebben az esetben is túlzottan felgyorsult, kisiklott. A szerencsétlenség során a 26-ból mindössze kettő kocsi tudott a síneken maradni, körülbelül 800 ember halt meg.

Vasútijármű-vezetéshez kapcsoló foglalkozású - Vasúti kisokos I.

Vasútijármű-vezetéshez kapcsoló foglalkozású (FEOR-8412)

Vasúti kisokos I.


Melyik volt a MÁV első pályaudvara?
A társaság elődjének államosítása után, az 1867-ben átadott Józsefvárosi pályaudvar tekinthető a MÁV első pályaudvarának. 20 éven keresztül ez bonyolította a fővárosi vonatközlekedés javarészét, utána azonban a vezető szerepet átvette a Keleti pályaudvar.

Melyik a legnagyobb pályaudvar Magyarországon?
Talán első hallásra meglepő, de mind terület, mind vasútforgalom szempontjából a Ferencvárosi (rendező-) pályaudvar a legnagyobb. 80 – nagyrészt ma is használatban levő – vágányán szinte éjjel-nappal közlekednek a szerelvények.

Mi az a zónázó vonat?
Olyan szerelvény, ami a megadott terület (zóna) határain belül mindenhol megáll, annak határait átlépve viszont már csak a végállomáson. Jellegzetes példa a Szob-Vác-Budapest viszonylat, ami Szob és Vác között több állomáson is megáll, utána viszont már csak a fővárosban.

Mi az a sebesvonat?
Olyan vonat, ami a személyvonatnál több, de a gyorsvonatnál kevesebb állomáson áll meg. Jelenleg már csak két helyen, Békéscsaba és Szeged, valamint Pécs és Budapest között közlekedik ilyen szerelvény.

Vasútijármű-vezetéshez kapcsoló foglalkozású - Vasúti kisokos II.

Vasútijármű-vezetéshez kapcsoló foglalkozású (FEOR-8412)

Vasúti kisokos II.


Mikor indult az InterCity szolgáltatás?
Az első járat 1991 nyarán indult Budapest és Miskolc között. Ezt követték néhány éven belül a Nyíregyházára, Pécsre, Szegedre közlekedő IC-k.

Milyen hosszú a magyarországi vasúthálózat?
A teljes – normál nyomtávú hálózat – 7183 km, amiből 2628 km villamosított.
Mikorra tehető a magyarországi vasút születése?
Az első hazai – Budapest és Vác közötti – vasútvonal építése 1844-ban kezdődött meg. A pályát alig két évvel később át is adták, így ez lett Magyarország első működő vasútvonala. Másodikként, 1947-ben a Budapest és Szolnok között közlekedő járat kezdte meg működését.

Milyen beceneveket kaptak a hazánkban közlekedő mozdonyok?
Az évtizedek során a gőz-, a dízel és a villanymozdonyok egyaránt nagyon fantáziadús beceneveket kaptak Ezek nagy része az utasok előtt nem ismert, de például a Bzmot típus által kiérdemelt „Piroska” a mindennapi szóhasználatban is elterjedté vált. Ezen kívül ilyen becenevekkel találkozhatnak a bennfentesek: Mazsola (M28), Gyík (M63), Tégla (6341), Dezső (Desiro), Angolna (5342).

Vasútijármű-vezetéshez kapcsoló foglalkozású - Pályaudvarok felülnézetből

Vasútijármű-vezetéshez kapcsoló foglalkozású (FEOR-8412)

Pályaudvarok felülnézetből


Kattints az alábbi linkekre és nézd meg néhány magyarországi pályaudvar felülnézeti képét.

Nyugati pályaudvar (Budapest)
Keleti pályaudvar (Budapest)
Déli pályaudvar (Budapest)
Ferencvárosi pályaudvar (Budapest)
Kelenföldi pályaudvar (Budapest)
Pécsi pályaudvar
Miskolci pályaudvar
Nyíregyházi pályaudvar
Egri pályaudvar
Zalaegerszegi pályaudvar

 

Villamosvezető - Tudtad?

Villamosvezető (FEOR-8413)

Tudtad?


- Tudtad, hogy Budapest első villamosvonala (a Nyugati és a Király utca között) 1887 novemberében készült el?

- Tudtad, hogy Európa legforgalmasabb villamosvonala a Nagykörúton közlekedő 4-6-os? A 8,6 kilométeres szakaszon naponta több mint 200 ezer ember utazik

- Tudtad, hogy a maga 54 méretével a Combino a világ leghosszabb csuklós villamosa?

- Tudtad, hogy Budapest leghosszabb villamosvonala a Blaha Lujza tér és Rákospalota között közlekedő 62-es? A 14,2 kilométeres szakasz megtétele körülbelül 55 percbe telik.

- Tudtad, hogy a vidéki városok közül Szegeden, Miskolcon és Debrecenben jár villamos? Korábban még négy településen: Nyíregyházán, Szombathelyen, Pécsett és Sopronban közlekedtek ezek a környezetkímélő járművek.

- Tudtad, hogy a ma már nagyon ritkán látható UV típusjelzésű villamosok neve – a közhiedelemmel ellentétben – nem az Új Villamos szókapcsolat kezdőbetűire utal? Az U egyszerűen a típust, a V pedig a távvezéreltséget jelöli.

- Tudtad, hogy jelenleg 619 budapesti villamos van? Ezekből 40 Combino, de ennél sokkal több (240) a Tátra T5C5 motorkocsi?

Forrás: www.villamosok.hu

 

Villamosvezető - Nagy Lajos: A villamos-állat (A Képtelen természetrajzból)

Villamosvezető (FEOR-8413)

Nagy Lajos: A villamos-állat (A Képtelen természetrajzból)


A villamos-állat vagy röviden: villamos, miként a poloska és a svábbogár, városi állat. A legnagyobb szárazföldi állat, nagyobb, mint az elefánt, akkora, mint a cethal. Az emlősök közé tartozik, kisfiait este a remízben árammal szoptatja. Ő maga is árammal táplálkozik, mégpedig olyanformán, mint a szúnyog vagy a bolha vérrel, nevezetesen, szívókáját beledöfi a körútba, vagy a Rákóczi útba, és áramot szív ki a földből.

A villamos teste csupasz, sem bőr, sem toll nem fedi, azért nyáron nincs melege, de télen fáznak benne az utasok. Alakja meglehetősen otromba, hasonlít a tapíréhoz. Magányosan vagy párosan él a főbb utakon, néha azonban csapatokba verődik össze, amikor is a villamosok szép sorjában egymás mögé állnak és pihennek. A villamos, habár igen erős állat, a futásban hamar kimerül, s ezért gyakori pihenésre van szüksége.

A villamosnak sajátságos, zúgó, bőgő hangja van, mintha egy óriási dongó repülne, de gyakran hallat vékony, csengetésszerű hangot is, mely hasonlatos az egér cincogásához.

A villamos, habár városokban él, mégsem háziállat, hanem vadállat, kedvenc szórakozása, hogy elüti a konflist, és elgázolja az embert. Ha embert lát maga előtt, rettenetes bu-bu bőgéssel meggyorsítja futását, nekirohan, és rávetve magát, összeroppantja. Ezért félnek is tőle az emberek, és közeledtére csöngetéssel figyelmeztetik egymást.

A villamos szükségletét úgy végzi, mint a kutyafélék, kisétál a sínekből, odamegy a sarokházhoz, és hátsó jobb kerekét felemeli. A villamosnak egy szeme van, mely elöl csillog a homloka közepén. A konflisra úgy haragszik, mint a macska a kutyára; ha az úton konflist lát, állandóan ki akar ugrani a sínekből, hogy rávesse magát. A konflis viszont, miként a konflisutasok tapasztalhatták, úgy ingerkedik a villamossal, mint a macska a kutyával.

Villamosvezető - Fedezd fel a pesti járatokat!

Villamosvezető (FEOR-8413)

Fedezd fel a pesti járatokat!


Klikkelj az alábbi linkekre és ismerd meg néhány fővárosi villamosjárat útvonalát!

- 1-es: Bécsi út - Lágymányosi híd, Pesti hídfő link
- 2-es: Jászai Mari tér – Vágóhíd link
- 3-as: Mexikói út - Gubacsi út link
- 4-es: Moszkva tér - Fehérvári út link
- 6-os: Móricz Zsigmond körtér - Moszkva tér link
- 24-es: Keleti pályaudvar (Festetics Gy. utca) - Vágóhíd link
- 28-as: Új Köztemető (Kozma utca) - Blaha Lujza tér (Népszínház utca) link
- 49-es: Deák Ferenc tér - Kelenföldi pályaudvar link
- 61-es: Móricz Zsigmond körtér – Hűvösvölgy link
Forrás: www.bkv.hu