Hogyan használd? Klikkelj! A Foglalkozásajánló működése

Foglalkozáskereső (FEOR 08 szerint) Foglalkozáskereső (FEOR 08 szerint)

II. géptiszt - (FEOR 8430-14) Munkakör
Alapadatok
Megnevezés II. géptiszt
FEOR-kód 8430-14
Elhelyezkedés a FEOR-ban
  • (főcsoport) Gépkezelők, összeszerelők, járművezetők
  • (csoport) Járművezetők és mobil gépek kezelői
  • (alcsoport) Hajózási foglalkozások
Bemutatás
Rövid leírás Üzemelteti a folyami-, tengeri hajók és más vízi járművek úszóművek gépészeti berendezéseit, valamint elhárítja a felmerülő hibákat, kezeli, karbantartja, ápolja a hajógépeket, motorokat.Irányítja és ellenőrzi a gépszemélyzet munkáját, és a maximális teljesítményű főüzem működtetésével, üzemkész állapotban tartásával, és az üzemeltetési feltételek biztosításával foglalkozik.
Jellemző tevékenységek
  • felügyeli a hajó készleteit, a gépek üzemi paramétereit
  • gondoskodik a navigációs berendezések működéséről
  • értelmezi a motorok üzemi jellemzőit
  • elvégzi az indítás előtti üzembehelyezési és az előírt karbantartási munkákat
  • működteti (indítja, leállítja) a motorokat, induláskor a horgonycsörlő motorját
  • működteti a hajó felügyeleti rendszereit, a hajógépházban lévő gépeket, a főgépet és a segédüzemi berendezéseket
  • folyamatosan vizsgálja a hajótest(ek) állapotát, a hajó felszereléseit
  • karbantartja az úszólétesítményt, illetve a hajókötelék részeit
  • jelzés esetén megteszi a szükséges intézkedéseket
  • együttműködik a hajózószemélyzettel, a hajózási csoportfelügyelővel
  • szükség esetén részt vesz a hajó irányításában, a hajózási műveletekben
  • fedélzetmesterként részfeladatokat irányít
  • műszakilag támogatja a nem gépszemélyzet munkáját
  • ellenőrzi a gépkezelő munkáját
  • elhárítja a felmerülő mechanikai hibákat és az elektromos rendszer hibáit
  • a kapitánnyal együtt elkészíti a tűz-, a lék-, és a vízből mentési riadótervet
  • munka- és tűzvédelmi, szakmai, biztonságtechnikai oktatást tart
  • dokumentálja az üzemeltetést pl.: gépnaplóban, vizsgálati jegyzőkönyvekben, bizonylatokon, üzemanyag-, kenőanyag- és környezetvédelmi naplóban
  • alkalmazza és betartja a munka-, tűz-, környezetvédelem és közlekedésbiztonság szabályait
  • ügyel a keletkező veszélyes hulladékok szabályszerű tárolására
Körülmények
Munkakörnyezet
  • Jellemzően több műszakban dolgoznak, akár kötetlen munkaidőben.
  • Az uszályokon a hajósélet teljes önállóságot követel meg (főzés, mosás, és általában az önfenntartási teendők).
Egészségügyi tényezők
  • közepes fizikai igénybevétellel járó munka
  • az úszni tudás elengedhetetlen kritérium
  • állva, hajlott vagy görnyedő testhelyzetben teljesített feladatok jellemzőek
  • a fedélzeti eszközök (áruemelők, csigák) kezelése a karok és a kéz használatát igényli
  • a karbantartáskor használt olajok, kenőanyagok, festékek, vegyszerek erősen szennyezőek és allergiás megbetegedéseket okozhatnak
  • a hajó balesetveszéllyel járó munkaterület (pl.: elcsúszás, esés, sérülések a rakodás során)
  • a jó hallás és látás nélkülözhetetlen
Pszichikai tényezők
  • fontos a jó egyensúlyérzék és az ép érzékszervek
  • a veszélyes helyzetek, amelyek emberéletet is követelhetnek gyors reakciókészséget igényelnek
  • a személyszállítás során az emberekkel való együttműködés nagy türelmet és udvarias, segítőkész magatartást követel
  • a több műszakos, illetve az utazás, szállítás hosszához igazodó magánéleti időbeosztás szükséges
  • az esetleges veszélyhelyzetek elhárítása pszichikai terhelést jelent
  • csoportmunka, ahol az alkalmazkodókészség nagyon fontos
Várható változások
  • A navigáció mindinkább a műholdakra támaszkodik, és a hajózás egyéb terültein is rohamos technikai fejlődésre, automatizálásra lehet számítani a jövőben, melynek kapcsán egyre több ember szerepét veszi át a számítógépes vezérlés.
  • A szakmai utánpótlás hiánya magaután vonja az olcsó munkaerő beáralmlását, ami sürgetőbbé teszi a hajósi szakmastruktúra átláthatóvá tételét, az egységesített, objektív szakmai követelményrendszer kialkítását.
  • Növekszik az igény a vízi teherfuvarozásra, ugyanakkor a külfölföldi tőke felvásárolja a vizi szállítás piacát, a hazai cégek piacvesztéséből adódó létszámcsökkentések miatt pedig a munkaköri feladatok kibővülnek.
  • Jelenleg a hazai kikötői, hajózási infrastruktúra elavult, korszerütlen, alacsony a kiszolgálási szint ezért elengedhetetlen a jövőben a korszerűsítés.
  • A hajópark kényelmesebbé, komfortosabbá válik, növekszik az üdülőhajók száma, illetve az egyre szigorúbb környezetvédelmi követelményekhez való alkalmazkodás mellett a minőségi szolgáltatások is előtérbe kerülnek.
  • A hajópark folyamatosan modernizálódik, elterjed a konténergépház, a tolóhajózást háttérbe szorítja az önjáró hajózás.
Foglalkozásjellemzők
Képességek szükségessége
  • manuális képesség
  • matematikai képesség
  • térbeli tájékozódás
  • figyelem koncentráció
  • problémamegoldás
  • kreativitás
  • stressz tolerancia
  • alkalmazkodóképesség
  • pontosság, precizitás
  • szervezőkészség
  • önállóság
  • együttműködőképesség
  • empátia
  • felelősségvállalás
  • kommunikációs készség
Jellemző munkamód
Tárgyias (70%)
(30%) Személyközpontú
Önálló (60%)
(40%) Csoportos
Irányító (0%)
(100%) Végrehajtó
Képzés
OKJ szakképesítések
Felsőoktatási szakok
Korábbi szakképesítések
Érdekességek
A foglalkozáshoz tartozó érdekességek
Munkakörök és rokon foglalkozások
Foglalkozás és munkakörei
Rokon foglalkozások