Szófelhő Szófelhő

NPP Karrier-rovat NPP Karrier-rovat

Minek a coaching?


Biztosan hallottál már a coaching fogalmáról, hiszen napjainkban egyre népszerűbb és egyre gyakrabban használt fogalom. Eredetileg „edzést” jelent maga a szó. De tudjuk, hogy kinek az edzéséről van szó, milyen célból, és egyáltalán mire jó a coaching?

 

Kezdetben a coaching kifejezetten a sportolók trenírozását jelentette, ma már azonban kiterjedtebben értelmezzük ezt a fogalmat, és az életre, a munkára való edzést értünk alatta. A coaching egy olyan módszer, amely az életvezetési feladatok kezelésében segíti az egyént, legyen szó akár magánéleti, akár kifejezetten az üzleti élethez kapcsolódó kérdésekről.
 

A coaching koncepciója

A coaching alapgondolata az, hogy a kérdésekre, a problémákra a válaszok bennünk vannak, amit adott esetben csak segítséggel tudunk felszínre hozni és alkalmazni. A coach legfőbb feladata ebben a folyamatban, hogy a realitásokra és a kliens céljaira fókuszálva segítse a klienst a megfelelő eszközök és módszerek megtalálásában. A coach tehát nem mondja meg a „tuti” megoldást. Abban segít, hogy a kliens maga megtalálja a válaszait, és elkezdjen haladni a megoldás felé. Ebben a coach támogatást ad, koordinálja a folyamatot, de a klienstől legalább akkora aktivitásra van szükség, mint magától a coach-tól.
 

A coaching célja az önfejlesztés és az alkalmazkodási képesség segítése abból a megfontolásból, hogy az életünk folyamatosan változik, újabb és újabb kihívásokkal szembesülünk, amelyekre megoldást kell találni. Ha az egyén ebben megakad, segítséget kérhet egy olyan szakembertől, aki maga fejlett önismeretének és kiváló szaktudásának köszönhetően segíteni tudja őt abban, hogy megtalálja saját megoldásait: ez a szakember a coach.
 

A coachnig módszertana

Az emberrel sokszor előfordul, hogy egy-egy élethelyzetben (munkahelyi megfelelés, baráti kapcsolatok, magánéleti események) annyira belebonyolódik magába a helyzetbe, hogy szem elől téveszti a célt. Ilyenkor ha az egyén coach-hoz fordul, akkor lehetősége nyílik arra, hogy egy külső, objektív személy közreműködésével áttekintse és újraértékelje helyzetét. A folyamat során a coach a problémák feltárásától, elemzésétől, a megoldás gyakorlati bevezetésének figyelemmel kíséréséig jelen van. Nem konkrét megoldásokat és tanácsokat ad, hanem segít a kliensnek úgy látni aktuális helyzetét, mintha ő maga is egy kívülálló lenne, aki a problémákat objektivitással képes kezelni. A siker érdekében a coach személyes beszélgetések során irányított kérdéseket tesz fel, aminek köszönhetően az egyén előtt számos megoldási lehetőség feltűnik, olyanok is, amelyekre maga korábban nem is gondolt. Az elakadásokon a coach ismeretek átadásával, helyzetgyakorlatok és célirányos beszélgetések beiktatásával segít átlendülni a kliensnek.
 

A folyamat sikeressége szempontjából fontos elem a bizalom. A coaching során a kliens önfeltárást végez, fontos, hogy bízzon a coachban, és abban, hogy az tiszteletben tartja magánéletét, nem faggatózik, csak felteszi a folyamat sikeres kivitelezéséhez szükséges kérdéseit. Fontos a kliens részéről a kitartás is, hiszen bár a coaching egy alapvetően dinamikus megoldási folyamatot kínál, azért elakadások mindig vannak; sőt az sem ritka, hogy a folyamat előre haladtával olyan problémák tűnnek fel, amelyekre az egyén korábban nem gondolt. A kliensnek a megoldás érdekében kell elköteleződnie azért, hogy a folyamat nehezebb fázisait is képes legyen kezelni.
 

A coaching területei

A coachingnak két fő típusát különböztetjük meg. Ismertebb talán az üzleti szférával kapcsolatos terület, amelyet business coaching-nak hívunk. Van azonban a coachingnak egy tágabb értelmezési lehetősége is, a life coaching.
 

A life coaching az életvezetéssel kapcsolatos témákra fókuszál, amelyek bárki életében problémásak lehetnek. A life coaching során a cél az életpálya hatékony és gördülékeny előmenetelének segítése.
 

A business coaching azoknak lehet aktuális, akik az üzleti életben mozognak, vezetőként tevékenykednek, és az üzleti-vezetői elakadásaikat akarják kezelni a coachingon keresztül. E folyamat során a coaching az egyén üzleti-vezetői szerepére fókuszál elsősorban, nem ritka azonban, hogy ezek összefonódnak magánéleti elakadásokkal is, és a business coaching időszakosan „átmegy” life coachingba.
 

A coaching célja az aktuális problémák és elakadások dinamikus kezelése, azért, hogy a kliens minél hamarabb átlássa aktuális problémáit, megtalálja a megoldási lehetőségeket és eszközöket, valamint hogy elinduljon a probléma megoldásának irányába. Ezzel a coaching alkalmas arra, hogy segítse a klienst a harmónia megtalálásában és a hatékony önmenedzselésben.