Szófelhő Szófelhő

NPP Karrier-rovat NPP Karrier-rovat

Amikor muszáj felvenned - Állásinterjú telefonon

 

A telefonos interjú az állásinterjú speciális formája. Alkalmazható előszűrőként is, a személyes találkozást megelőzően azért, hogy a telefonos interjúk alapján döntsék el, kik azok, akiket a személyes interjúra behívnak. Költség- és időtakarékossági szempontokat érvényesítve azonban az is jellemző, hogy a teljes interjút telefonon bonyolítják le.


Bármilyen célból kerül is azonban sor rá, ne értékeljük le a jelentőségét. A telefonos interjú szerepe nagy, az alapján az interjúztató olyan döntéseket hoz, amelyek a pályázó további lehetőségei szempontjából meghatározóak.
 

Ez a műfaj bizonyos tekintetben egyszerűbb, mint a személyes interjú. Hogy miért? Azért, mert nem kell izgulni az interjúztatóval való személyes találkozással összefüggő kellemetlenségek miatt. Nem számít, hogy tetszetős-e a pályázó megjelenése, hogy milyen a mimikája vagy hogy mennyire hatékonyan tud élni a nonverbális kommunikáció eszközeivel. Csak a konkrét beszélgetésre kell koncentrálni, miközben segítségül hívható pl. információszerzés céljából az Internet.
 

A telefonos interjúra éppúgy fel kell készülni, mint a személyesre. Ha az interjúztató első ízben jelentkezik, elképzelhető, hogy nem megfelelő időpontban telefonál. Ha számunkra nem alkalmas a helyzet a beszélgetésre, jelezzük ezt az interjúztató számára, és kezdeményezzünk egy olyan időpont egyeztetését, ami számunkra is megfelelő. Azt újonnan javasolt időpontban azonban feltétlenül álljunk rendelkezésre, körültekintően válasszuk tehát meg ezt az időpontot. Ha az előre megbeszélt időpontot elszalasztjuk, az arról informálja az interjúztatót, hogy számunkra nem fontos a lehetőség. Márpedig az érdektelen pályázó egy pályáztató számára sem vonzó.
 

Ne ijedjünk meg akkor sem, ha az interjúztató idegen nyelven szólal meg a telefonban. Ha tudjuk használni az adott nyelvet, bátran használjuk mi is a válasz megfogalmazásakor. Kellemetlen a helyzet akkor, ha valójában nem is tudjuk használni a nevezett idegen nyelvet. Az ilyen jellegű telefonos interjúk fő célja ugyanis a jelölt nyelvtudásának tesztelése abból a megfontolásból, hogy ha az adott pozícióban a nyelvhasználat kulcsfontosságú, akkor az interjúztató már be sem hívja személyes találkozóra azokat, akik nem tudják használni a nyelvet.
 

A telefonos interjúk általában gyorsan, dinamikusan zajlanak, közben sok információ elhangozhat, ami a pályázó számára jelentőséggel bír, így érdemes jegyzetelni. A pályáztató általában sok kérdést tesz fel egy-egy interjú során. A kérdésekre nem kötelező azonnal válaszolni, gondolkodásra minden pályázónak lehetősége van, de mindenképpen jelezzük az interjúztató számára, hogy „vettük a kérdést”, és a csend azt jelzi, hogy pl. gondolkodunk épp.
 

A válaszokat érdemes átgondolni, és megfontolni, mielőtt szavakba öntjük. Ne értékeljük le a beszélgetés jelentőségét csak azért, mert a beszélgető felek nem látják egymást. A mondanivalónkat próbáljuk meg tömören, a lényeget kiemelve megfogalmazni, példákkal, rövid magyarázattal alátámasztani annak érdekében, hogy az interjúztató azt értse, amit mondani akarunk.
 

Az világos, hogy az interjúztató nem lát bennünket egy telefonos interjú során, fontos azonban, hogy tisztában legyünk azzal, ennek ellenére érzékel. Egy-egy sóhaj, akadozó válasz vagy sajátos hanghordozás nagyon informatív lehet, amelyekből az interjúztató messzemenő következtetéséket vonhat le a vonal másik végén, óvatosan hát ezekkel!
 

A telefonos interjú első hallásra nagyon egyszerű dolognak tűnik, pedig koránt sem az. Érdemes rá készülni, lélekben is, és konkrét gyakorlással is. Ha van rá lehetőséged, kérd meg az egyik barátodat, hogy gyakoroljátok a szituációt, ha lehet, vedd fel a beszélgetést diktafonra, és hallgasd vissza, elemezd ki. Tudatosítsd magadban, hogy csak a verbálisan érzékelhető kommunikációs jelek számítanak, hiába mosolyogsz te kedvesen, annak a telefonos interjú során semmilyen hatása nem lesz.
 

Mire érdemes odafigyelni a telefonos állásinterjú sikeressége érdekében:

  • Biztosíts nyugodt körülményeket a beszélgetéshez, vonulj egy csendes helyiségbe, és hagyd abba, amit éppen csinálsz, hogy a beszélgetésre tudj koncentrálni.
  • Beszélj tisztán, érthetően, jól artikulálva. A verbális jeleknek ez esetben sokkal nagyobb szerepe van, mint a személyes beszélgetésnél, ahol a nonverbális kommunikáció is számít.
  • Légy aktív, ne félj kérdezni, ha valamit nem értesz, vagy úgy gondolod, hogy kevés információt kaptál. Azt interjúztató célja is az, hogy minél teljesebb képet kapj az általa kínált lehetőségről.
  • Akkor is kérdezz vissza bátran, ha nem vagy abban biztos, hogy az interjúztató számára kielégítő volt válaszod. Jobb ezt tisztázni, amíg mindketten vonalban vagytok. Arra azonban figyelj oda, hogy ne beszélj többet a kelleténél.
  • Mielőtt letennéd a telefont, tisztázd a következő lépéseket, és biztosítsd partneredet arról, hogy a felkínált lehetőség érdekel téged.